احتمالا تا الان مطالب زیادی از تاریخچه اتاق فرار به چشمتان خورده باشد. اما مطلب امروز فرار نهایی محتوای متفاوتی دارد. به نظر شما بازی [dt_highlight color=”” text_color=”” bg_color=””]اتاق فرار[/dt_highlight] یک ایده جدید و نو است؟

نه دقیقا! تنها اینکه این بازی به تازگی محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده است. شاید برایتان عجیب باشد اما این بازی‌ها عمری بیشتر از یک دهه دارند. خب، اگر موافق باشید در ادامه نگاه دقیق‌تری به تاریخچه اسکیپ روم داشته باشیم.

همان طور که گفتیم بازی اتاق فرار بیش از یک دهه است که بین مردم رایج شده و چند سال اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. این بازی به بازیکنان اجازه می‌دهد که هیجان زیادی را تجربه کنند و خودشان در موقعیتی کاملا واقعی قرار بگیرند – نه اینکه فقط تماشاچی باشند!

[vc_empty_space height=”35px”]
[vc_empty_space height=”35px”][vc_empty_space height=”35px”][vc_single_image image=”2826″ img_size=”700*1100″ alignment=”center”]

سرچشمه بازی اتاق فرار

 

اگر از طرفداران دنیای بازی باشید احتمالا یادتان است که اولین بازی‌های ویدیویی که منتشر شده بودند برای پیشروی به دستورات متنی نیاز داشتند.

البته بعد از گذشت مدتی و پیشرفت تکنولوژی این دستورات متنی به دستورات بصری تغیر پیدا کردند.

در دهه 1970 محبوبیت بازی‌ها بیشتر از هر زمان دیگری بود و همین موضوع سازندگان را مشتاق به امتحان کردن راه‌های جدید و نوین کرد. راه‌هایی که به تعامل بیشتر خود بازیکنان در بازی منجر می‌شدند.

این مسیر منتهی به بازی‌های point-and-click شد. بازی‌هایی که در واقع از آن‌ها به عنوان پدربزرگ تمامی بازی‌های فعلی یاد می‌شود.

در این روش بازیکن باید به کمک یک نشانگر بر روی اشیا موجود در بازی کلیک کند و سعی کند که تعامل موثری برقرار کند. یکی از همین بازی‌ها که از متد point-and-click استفاده می‌کند بازی planet mephius است.

بازی که توسط Eihi Yokoyama طراحی و توسعه داده شده است و در سال 1983 توسط T&E منتشر شد.

این بازی در اولین سال‌های انتشار تنها در ژاپن در دسترس بود. planet mephius در واقع نمونه‌ای اولیه از بازی‌های فرار مجازی و ویدیویی بود که در نهایت هم ایده اتاق فرار را تقویت کرد.

از طرفی در سال 1988 جان ویلسون بازی به نام پشت درهای بسته – behind closed doors را منتشر کرد. بازی مبتنی بر متن که در آن بازیکن درون یک اتاق گیر افتاده است.

این مدل بازی و مفهوم آن مورد استقبال زیادی قرار گرفت و منجر به پیشرفت زیادی در روند تولید بازی‌های اتاق فرار شد. به طوری که در طی 15 سال بعدی تمامی بازی‌های فرار از همین ایده کمک می‌گرفتند.

جالب اینجاست که بازی‌های فرار از اتاق در سال 2004 محبوبیت بیشتری پیدا کرد – درست زمانی که طراح ژاپنی Toshimitsu Takagi بازی به نام Crimson Room را منتشر کرد.

یکی از فاکتورهایی که بر فراگیر شدن این بازی تاثیر داشت رشد سریع اینترنت بود. اگر دوست داشته باشید هنوز هم می‌توانید از طریق این لینک و به صورت آنلاین نگاهی به این بازی بیندازید.

اکثر دوست‌داران بازی Takagi را به نحوی آغازگر صنعت بازی فرار می‌دانستند. همین موضوع باعث شد که بسیاری از ژانرهای بازی با نام همین طراح شناخته شود.

همچنین بسیاری از بازی‌های فرار درست شبیه به crimson room داستانی کوتاه و متنی داشتند که همگی هم از نگاه اول شخص پیش برده می‌شدند.

در این سری بازی‌ها فاکتورهای زیادی باعث می‌شوند که بازیکن احساس تنهایی و انزوا داشته باشد. از جو بازی گرفته تا موسیقی شوم و نقش حداقلی دیگر بازیکنان در روند بازی.

در این بازی‌ها بازیکنان باید با کشیدن موس بر روی اشیا و وسایل موجود در اتاق به دنبال نشانه و مدرک باشند.

به طور کل تمامی روند بازی در یک اتاق اتفاق می‌افتد و همان طور هم که واضح است هدف نهایی رهایی از بند اتاق است. محبوبیت بازی‌هایی شبیه به این بازی‌های ویدیویی به طور ناگهانی ایده بازی‌های فرار واقعی را تقویت کرد.

[vc_empty_space height=”35px”]

مدل جدیدی از سرگرمی

[vc_empty_space height=”35px”]

از اواسط تا اواخر سال 2014 صنعت بازی فرار با انفجاری غیرقابل منتظره مواجه شد. شور و اشتیاق طرفداران و بازیکنان کاملا دور از انتظار بود و هر روز هم افراد بیشتری به این جامعه بزرگ اضافه می‌شدند.

در حال حاضر بازیکنان و طرفداران هیجان می‌توانند در همه جای دنیا این بازی‌های هیجان انگیر را همراه با دوستانشان امتحان کنند.

جالب است بدانید که یکی از فاکتورهای موثر در محبویت این بازی نه تنها سرگرم کننده بودن آن است بلکه باعث می‌شود که به صورت تجربی و لحظه‌ای خودتان طعم آن را بچشید.

دیگر دوره نشستن و تماشا کردن بازی‌ها گذشته و این روزها همه به دنبال شرکت و تعامل داشتن در بازی‌ها هستند. این موضوع را می‌توانید به وضوح در بازی‌های واقعیت مجازی، جشنواره‌های موسیقی و حتی رویدادهای comic-on هم مشاهده کنید.

انگار که بازی escape rooms را مختص همین نسل ساخته‌اند، نسلی که تشنه تجربه کردن اتفاقات جدید است. بجای اینکه شما تماشاچی روند بازی باشید خودتان کاراکتری در بازی هستید که در نهایت به قهرمان بازی تبدیل می‌شوید.

شما می‌توانید از زندان فرار کنید، گنج‌های قدیمی را پیدا کنید، گروگان‌ها را آزاد کنید و پرده از رازهای نهان بردارید.

[vc_empty_space height=”35px”]

اولین بازی اتاق فرار واقعی

[vc_empty_space height=”35px”]

اولین بازی اتاق فراری که در دنیای واقعی ساخته شد توسط Takao Kato در سال 2007 طراحی و پیاده سازی شد. محبوبیت بازی‌های فرار از اتاق و همچنین شور و اشتیاق خود او در کنار هم باعث شدند که یک مفهوم جدید را امتحان کند.

من تعجب می‌کنم که چرا اتفاقات جذاب و هیجان انگیز در زندگی واقعی رخ نمی‌دهند، درست شبیه به اتفاقاتی که در کتاب‌ها می‌بینیم… Takao Kato

Kato سعی داشت که ماجراجویی مورد علاقه خودش را بسازد و در نهایت از دیگر افراد هم برای شرکت در آن دعوت کند که در واقع موفق هم شد.

بازیکنان در ابتدا اسکیپ روم را در کلوب‌ها به صورت حضوری بازی می‌کردند و مکان‌هایی همیشگی برای این بازی در دسترس نبود.

اما طی سال‌های بعدی شرکت‌ها به فکر در نظر گرفتن لوکیشن‌هایی همیشگی و دائمی برای این بازی‌ها افتادند – به طوری که فضاهای بازی اختصاصی را برای بازی در نظر گرفتند. ما در مطلبی جداگانانه به بررسی انواع مختلف بازی های اتاق فرار پرداختیم که خواندن آن خالی از لطف نیست

اتاق فرار در نهایت طی سال‌های 2012 و 2014 وارد آمریکا شد. در حال حاضر کمپانی‌های بازی بسیاری هستند که در شهرهای مختلف شعب بسیاری را راه اندازی کرده‌اند.

[vc_empty_space height=”35px”]

تاثیر کرونا بر روی صنعت بازی‌ها

متاسفانه کوید-19 بر روی تمامی صنعت‌ها تاثیر مخربی داشته است. از رستوران‌ها گرفته تا پارک‌ها و مجموعه‌های بازی اتاق فرار. تمامی فعالیت‌های جمعی متوقف شده‌اند و حضور در جمع تنها با رعایت پروتکل‌های ایمنی صورت می‌گیرد.

با این حال هنوز هم بسیاری از اتاق‌های فرار تعطیل هستند. البته که نوآوری و امتحان راه‌های جدید در محدودیت‌ها اکثر اوقات نتیجه مثبتی به همراه دارد. در این دوران بسیاری از مجموعه‌های اتاق فرار سعی کرده‌اند تا بازی‌های فرار را به صورت مجازی و آنلاین برگزار کنند – بازی فرار دیجیتال!

این بازی با نام بازی دیجیتال یا فرار ریموت شناخته می‌شوند. در این مدل همه چیز به صورت آنلاین و بر روی پلتفرم‌های دیجیتال انجام می‌شوند. هر بازیکن در حالی که پشت سیستم است می‌تواند ماجراجویی هیجان انگیز خودش را آغاز کند.

اینجا هم درست شبیه به بازی دنیای واقعی باید پازل‌ها را حل کنید، معماها را کدگشایی کنید و دنبال شواهد بازی باشید. در این مدل از بازی بازیکنان می‌توانند هر زمان که خواستند بازی را شروع، متوقف و دوباره از سر بگیرند – در مطالب بعدی بیشتر از برد در اتاق فرار آنلاین صحبت خواهیم کرد.

خوشبختانه تکنولوژی باعث شد که اسکیپ روم‌ها همچنان به فعالیت مجازی خودشان ادامه دهند تا ببینیم که در آینده چه اتفاقاتی در انتظار این صنعت پرطرفدار است.

[vc_empty_space height=”35px”][vc_single_image image=”2830″ img_size=”650*394″ alignment=”center” css_animation=”fadeInUp”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ارتباط سریع با پشتیبانی